Økt fokus på pasientsikkerhet i bemanningsbransjen
MKS24 mener bemanningsbransjen har et særskilt ansvar når det
gjelder å ivareta pasientsikkerhet. Personell som kommer fra
bemanningsbyrå må ofte sette seg inn i nye, og tidvis komplekse
problemstillinger med minimal opplæring. Når det oppstår helt akutte
bemanningsbehov, vil det faste personalet ikke ha ressurser til å gi
opplæring eller veiledning til innleid personell. En typisk situasjon
kan være et kaotisk akuttmottak, eller en kompleks intensiv stue med
pasient tilkoblet respirator og potente medikament infusjoner. Under
slike omstendigheter, og uten nevneverdig kjennskap til avdelingens
interne prosedyrer skal en vikar fungere. Da er det av største viktighet
at bemanningsbyrået som velger ut personell har fungerende IK-HMS
systemer som sikrer at den enkelte pasient blir møtt og behandlet av
personell som har de nødvendige faglige kvalifikasjoner som trengs for å
ivareta pasientens behandlingsbehov.
Bemanningsbyrå som leier ut personell til komplekse
sykehusavdelinger som skal utføre spesialiserte pasientrelaterte
oppgaver har et stort ansvar som de bør være bevisste på. Tendensen de
siste årene gjennom store innkjøps -og rammeavtaler peker i retning at
pris er den største enkeltfaktor som påvirker hvilket personell
pasienten får behandling av. Denne påstanden underbygges godt når
innkjøpsansvarlig på et universitetssykehus velger en møbelsnekker som
leverandør av spesialsykepleiere. Det er ikke nødvendigvis noe alvorlig
galt med kompetansen til aktuelle sykepleiere som kom ut i en uheldig
situasjon, men hva slags kvalitetssikring og fagutvikling kan man
forvente av en møbelsnekker når det gjelder denne typen kompetanse?
Det har vært flere uheldige situasjoner beskrevet og omtalt i
media, men i praksis vil de fleste hendelser relatert til avvik som
omfatter bemanningsbyrå passere i stillhet. Det er nok desverre bare
toppen av isfjellet vi hører om i media. Det er pasientsikkerheten det
går utover. Pasientene som befinner seg på intensivavdeling kan ikke
protestere, og med mindre det skjer alvorlige ulykker og større avvik,
er det ingen som kommenterer situasjonen. Men det er synlig forskjell på
kvaliteten og den pleien pasienten får, avhengig av personalets
kompetanse.
Dersom noen av oss hadde blitt forespurt på forhånd, ville vi
godtatt at han/hun som skal overvåke våre vitale funksjoner og bidra
til at vi overlever natten er på sitt andre skift samme døgn, og jobber
17-18 timer i strekk.
Pasientsikkerhet er ikke like lett å vurdere som personell budsjett
og timepriser, men det er nærliggende å tenke seg en viss sammenheng
mellom pris og kvalitet, og formell kompetanse i faget som grunnlag for å
kunne vurdere den enkelte avdelingens spesifikke kompetansebehov Det
er også relativt enkelt å innhente opplysninger fra leverandør hvordan
de følger opp fagutvikling, avvikshåndtering, skiftordninger/arbeidstid
etc. Innkjøper har et stort ansvar, og når store innkjøpsavtaler baserer
seg på innkjøpspriser under selvkost, så bør det ringe noen advarsler.
Det er pinlig for alle i bransjen når store institusjoner med status som
høyere opplæringsinstitusjon blir tatt for menneskehandel.
Det er et godt stykke igjen før vi har ryddet opp i
bemanningsbransjen, og innkjøpsavsvarlige må ta sin del av ansvaret. Når
behov for personell tilsier at kompetansen må være på et visst nivå må
dette være en inkluderende faktor når man vurderer leverandører.
Så lenge føringene som ligger i innkjøpskriteriene tilsier at
"rimeligste anbud vinner uansett" vil markedskreftene tilpasse seg
situasjonen, og aktører som forsøker å være en motvekt
mister markedsandeler og blir således straffet. Konkurranse er bra, men
Norge er en nasjon som har råd til å leie inn personell uten å gå på
tvers av arbeidstidsbestemmelser og som kan ivareta våre pasienter på en
skikkelig måte.
Kjell Matzow
anestesisykepleier
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar